Maak kennis met Huib Verbeek, commercieel directeur UTS Nederland

Sinds begin september heeft UTS Nederland een nieuwe commercieel directeur: Huib Verbeek. Maar wie is Huib? Wat is zijn achtergrond en wat is zijn visie op UTS? Aan het einde van ons interview gaf hij zelf de perfecte samenvatting: “Ik ben 46. Ik ben competitief, commercieel gedreven en enthousiast. Vooral een mensen-mens, een people-manager. Ik ben geen solist, je moet vooral samen met elkaar werken en bouwen. Je moet het met elkaar doen, weet je. Dan kom je het verst.”

Familie

Huib is geboren en getogen in het noorden van ons land, in Steenwijk. “Vanuit mijn roots ben ik heel nuchter opgevoed. Voor mijn studie Commerciële Economie ben ik naar het westen getrokken en woon sinds 2006 in Vleuten.” Daar groeien zijn zoons Bas (10 jaar) en Sem (12 jaar) dan ook op, die net als hun vader fervent sporters zijn. “Vroeger speelde ik veel hockey, nu zit ik twee of drie keer per week in de sportschool. Dat is flexibeler en zorgt voor de nodige ontspanning.” De weekenden zijn voorgehouden aan tijd met de kinderen. “In de weekenden ben ik vooral bezig met hun sporten. Natuurlijk gaan we ook vaak leuke dingen doen, zoals bowlen of karten.”

Werk en privé prima in balans

Het is belangrijk om werk en privé in evenwicht te houden. Zo is Huib regelmatig te vinden op festivals, “maar dan vooral de lokale festivals, die vind ik leuk,” of bij mooi weer op het strand, genietend van de zon of in de strandtent. Favoriete vakantiebestemmingen zijn dan ook Zuid-Frankrijk en Toscane, hoewel ook wintersport hoog in het vaandel staat. Maar dat is niet alles: Huib is ook fervent verzamelaar van strips. “Diverse soorten high end strips, het liefst met historische waarde van de verhalen. De strips waar ik het meest van houd zijn gebaseerd op waargebeurde feiten en spelen zich vooral af tijdens de Eerste of Tweede wereldoorlog.”

Een echte aanpakker

Dat Huib een aanpakker is, blijkt wel uit zijn carrière. “Ik ben gewoon onderaan begonnen bij een uitzendbureau als intercedent. Ik heb mijn schoenzolen stukgelopen op industrieterreinen. Daar word je wel gepokt en gemazeld om opdrachten binnen te halen, zeker qua acquisitie. Gewoon de telefoon oppakken en proberen de handel binnen te halen. Veel vallen en opstaan. Maar zo leer je wel om niet bij de eerste tegenslag je hoofd te laten hangen. Je schouders eronder en doorgaan. Dat is een geweldige basis geweest.”

Vanuit die eerste stappen ontwikkelde Huib zich in de commerciële wereld en kreeg hij complexere accounts als de rijksoverheid en opdrachtgevers in de bancaire omgeving. Daarmee kwamen ook meer verantwoordelijkheden, zoals het doen van Europese aanbestedingen en het aansturen van teams. Het was de uitdaging om op zoek te gaan naar de krachten van iedere partij, om zo optimale resultaten te behalen.

Naar UTS

De meeste werkgevers en opdrachtgevers begaven zich op het logistieke en facilitaire terrein, soms met raakvlakken binnen de dienstverlening. Op het moment dat hij de vacature voor commercieel directeur bij UTS onder ogen kreeg, zag hij direct raakvlakken. Vooral met zijn voormalige werkgever Hago Nederland, die zich bezighoudt met facilitaire dienstverlening. Bij Hago Nederland ontdekte Huib wat het inhoudt om te zoeken naar synergie met zusterbedrijven en wat een goede samenwerking kan opleveren. “Bij UTS sprak de combinatie van logistieke en facilitaire dienstverlening me aan. In de basis draait UTS primair om verhuizen en logistiek, en alles komt hier bij elkaar.”

Synergie binnen UTS

Huib heeft zijn pijlen binnen de organisatie van UTS gericht op de samenwerking tussen de verschillende UTS-vestigingen. Hoe willen we ons profileren en op de markt zetten als UTS Nederland? “De wereld verandert, het segment verhuizen wordt kleiner. Waar zetten we de stip op de horizon? Hoe gaan we daar als UTS organisatie mee om? Waar gaan we op innoveren en op door ontwikkelen?” Het is niet zijn plan om als een olifant door de porseleinkast te denderen. “Iedere UTS-vestiging heeft zijn eigen rijke historie en achtergrond. Daarbij moeten we de kwaliteiten van iedereen borgen. De een is heel goed met de lokale particuliere markt, de ander met de zakelijke markt. Er moet een goede mix komen. Waar zijn ze goed in, hoe kunnen we ze daarin zo goed mogelijk positioneren met het oog op het faciliteren van de landelijke UTS klanten.”

Toekomstvisie

Het is natuurlijk lastig om concrete toekomstplannen te delen, maar het is duidelijk dat er veranderingen op komst zijn. “We moeten mee in de veranderende wereld vanuit de wensen en behoeften van onze opdrachtgevers. Het is een veranderende markt, we moeten kritisch kijken hoe wij ons hierin kunnen positioneren. Daarnaast willen we natuurlijk ook uit de corona-crisis komen; waar liggen de behoeftes, hoe gaat dat zich ontwikkelen de komende jaren met als stip op de horizon 2025? Het streven is om niet alleen marktleider te blijven, maar ook de positie van UTS te verstevigen.

Neem contact op