Praktische oplossingen tijdens Corona van UTS Abbink

Ook UTS Abbink merkt de gevolgen van Corona. “Er blijft veel werk liggen. Door de onzekere periode waarin we zitten leggen veel opdrachtgevers hun projecten stil en zetten ze geen opdrachten uit naar anderen.” Ze merken een afname in activiteiten en aanvragen, ook bij vaste opdrachtgevers, waaronder overheden en multinationals. In bepaalde sectoren liggen de werkzaamheden immers helemaal stil, wat zijn uitwerking heeft op hun organisatie. Vanaf maart is het redelijk gelukt eigen medewerkers aan het werk te houden, maar is geen gebruik gemaakt van de flexibele schil. Door de teruglopende inkomsten is er uiteraard een aanvraag ingediend voor NOW.

Verschuiving

Er is ook een verschuiving merkbaar in de activiteiten. UTS Abbink houdt zich sinds jaar en dag bezig met bedrijfsmatige verhuizingen. Sinds anderhalf jaar is UTS Abbink de WISH dienstverlening gestart die zich richt op een veilige en schone werkplek. WISH is een acroniem voor Workplace, ICT, Safety en Health. Een van de diensten is dieptereiniging van bureaustoelen in combinatie met preventief onderhoud. Momenteel is er veel werk in schoonmaak van bureaustoelen. Die verandering zal groter worden in de toekomst. Thuiswerken zal meer de norm gaan worden.

Gezondheid voorop

Natuurlijk heeft ook UTS Abbink alle nodige maatregelen getroffen om te voldoen aan de voorschriften van het RIVM. Zo zijn de vrachtwagens voorzien van scheidingswanden en rijden ze niet meer met twee personen tegelijk in een vrachtwagen. “Het belang van de medewerkers staat voorop. We leggen nadruk op de persoonlijke kant van veiligheid en gezondheid. Wekelijks sturen we een nieuwsbrief naar onze medewerkers over de stand van zaken en geven we onze medewerkers de gelegenheid om vragen te stellen. Inmiddels zijn er 12 nieuwsbrieven verstuurd. Ook hebben we meegewerkt aan het protocol verhuizen, opgesteld door de brancheorganisatie van Erkende Verhuizers. Deze hebben wij gedeeld met opdrachtgevers en onze medewerkers, zodat iedereen weet dat veiligheid en gezondheid voorop staan.”

Thuis en op kantoor werken

“Ook bij ons werken veel medewerkers vanuit huis . Op kantoor hebben we goede en veilige werkplekken gerealiseerd. Tot op heden hebben er geen besmetting plaatsgevonden bij medewerkers of directe familie van medewerkers, dus dat is heel fijn. Een aantal medewerkers in de risicogroep werkt  preventief 100% vanuit huis”

Wat is de impact van Corona?

Vooralsnog blijft UTS Abbink bij hun bestaande diensten: projectmatige verhuizing, uiteraard met aanpassingen binnen zowel de werkzaamheden als de diensten om in te spelen op de situatie.

Zo hebben ze hun bestaande klanten gebeld met de vraag of UTS Abbink ergens ondersteuning kan bieden, wat goed is ontvangen. Mede door deze gesprekken is WISH aangeboden, waarbij een grondige schoonmaak van werkplekken wordt gerealiseerd. “Bureaustoelen krijgen een dieptereiniging met stoom, maar ook het beeldscherm, toetsenbord en muis krijgen een grondige schoonmaakbeurt. Een perfect project om nu uit te voeren, zeker nu veel mensen thuiswerken en de werkplekken niet gebruikt worden! Daarnaast hebben we geholpen bij het leveren van materiaal aan medewerkers voor hun thuiswerkplek. We hebben heel wat bureaustoelen verplaatst de afgelopen periode.”

Herinrichten

Natuurlijk is er meer dan enkel een grondige schoonmaak. Zo wordt er ook ondersteuning geboden bij het opnieuw inrichten van kantoren en werkplekken, om te voldoen aan de nieuwe normen van het anderhalvemeterkantoor. Daarbij heeft UTS Abbink fysiek ondersteuning geboden door het weghalen van schermen, stoelen en bureaus, maar ook het afdekken ervan. Sommige bedrijven willen eerst ter plaatse veranderingen doorvoeren met de middelen die er zijn. Grotere aanpassingen komen aan bod als duidelijk is hoe deze situatie zich op de langere termijn zal ontwikkelen. Naast de fysieke projectuitvoering geven de projectmanagers adviesgesprekken over de inrichting en organisatie van een anderhalvemeterkantoor, waarbij vooral aandacht is voor pragmatische en daarmee kostenefficiënte oplossingen.

Projecten

“De afgelopen maanden hebben we andere opdrachten uitgevoerd dan normaal. Zo hebben we voor een grote opdrachtgever 1500 bureaustoelen opgehaald met onze zero-emissie voertuigen en bij de medewerkers thuisgebracht. Ook hebben we opslag verzorgd voor verschillende opdrachtgevers om producten een plekje te geven omdat deze niet op kantoor konden worden afgeleverd. Zo komen deze bedrijven niet in de logistieke problemen.” Ook in de zorg is er veel werk verzet. “Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam had gedurende de crisis veel ad hoc hulp nodig bij het steeds weer opschalen van het aantal verpleegruimtes voor corona patiënten. Het was improviseren maar wij hebben geen enkele keer nee verkocht. Het was hard werken, maar zeker een dankbare samenwerking. Dankzij de flexibiliteit van alle betrokken partijen en de manier waarop oplossingsgericht werd gewerkt, hebben we samen heel veel mogelijk gemaakt. Onze opdrachtgever Erasmus Medisch Centrum was ons daarvoor zeer dankbaar, en daar doen wij het immers voor: tevreden klanten.

Een mooi bewijs hiervan is dat wij recent voor de derde keer in successie verkozen zijn tot de beste erkende projectverhuizer van Nederland.

Neem contact op